Nové funkce povrchu

IREIS je v čele inovací a vyvíjí nové technologie pro omezení opotřebení a tření. IREIS se prostřednictvím této práce snaží překročit stávající technologie a vytvářet nové povrchové funkce.

Tato funkcionalizace povrchů je jednou z hlavních výzev, například v boji proti emisím CO2, ale má také aplikace, které přesahují pouze ekologické aspekty.

Mikrotexturování je dosud jedním z nejnovějších příkladů možných vylepšení povrchového inženýrství.


MICROTEXTURING

Jedná se o technologický průlom, který využívá piezoviskózní vlastnosti maziva. Tisíce otvorů na cm2 umožňují co nejdříve zahájit hydrodynamický režim.

Pomocí mikrotexturovaného povlaku DLC můžete snížit tření zdvihátka ventilu o 60 % a snížit emise CO2 motoru o 2 g/km.


Kromě mikrotexturování jsou některé z těchto technologií již v pokročilejším stádiu vývoje a jsou široce používány v sériové výrobě v různých průmyslových odvětvích.

Zde jsou 4 příklady z více než 200 studií, které provedla IREIS:


DLC pro snížení tření v motorech

Povlaky DLC (Diamond-Like Carbon) vyvinuté HEF R&D pro aplikace vahadel ventilů vedou k 30% snížení koeficientu tření. Těchto několik mikronů uhlíku snižuje emise CO2 u konvenčního vozidla o 1 g/km.


Plastová vnitřní zpětná zrcátka

Ve spolupráci s výrobcem zařízení jsme vyvinuli technologii vnitřních zpětných zrcátek kompletně vyrobených z plastu. Cílem bylo nahradit sklo vstřikovaným plastovým dílem s reflexním povrchem a tepelným povrchem nabízejícím vylepšení z hlediska hmotnosti, velikosti a volnosti designu.



Mikrobaterie

IREIS má více než 15 let zkušeností v oblasti tenkých vrstev používaných v elektrochemických aplikacích. Společnost IREIS vyvinula zejména mikrobaterie o celkové tloušťce přibližně 20 µm.



Povlaky kosmických sond

Mise ExoMars má vyslat sondu k průzkumu povrchu Marsu. Společnost HEF R&D vyvinula povlak seismické antény. Tato anténa je potažena kovovou slitinou, jejíž tloušťka se podél jejích 30 metrů lineárně zvětšuje, aby se získal požadovaný elektrický odpor.